לו"ז יומו של מועמד לבחירות - ואיך אנחנו יכולים לפעול במסגרתו

סיכום השתלמות – לו"ז יומו של מועמד לבחירות ומה אנחנו יכולים לעשות במסגרתו?

30.05.18

חלק ראשון – תקופת הבחירות מזווית של מועמדים ומה משפיע עליהם?

בתקופת הבחירות המשאב החשוב ביותר למועמדים/ות הוא זמן. מועמד ירצה לעבוד אתכם ובשבילכם אם הוא ירגיש שיש מאחוריכם מאות או אלפי תושבים. מנהלי מטות ועוזרים אישיים עושים את השיקול הזה לגבי כל פניה שמגיעה.

המטרה שלכם היא לשים את האג'נדה של חופש דת על סדר היום ושהמועמדים לא יוכלו להתעלם ממנה

איך עושים את זה?

אפשר לחלק את הפעילות של חברה אזרחית לשני כיוונים עיקריים

  1. יצירת פלטפורמות – כלים ליצירת שיח ציבורי – או איך לשים את המועמדים השונים בפינות שבהן הם מחוייבים להתייחס אליכם -
  • פאנלים, חוגי בית וכדומה. תמקדו את המפגשים האלה לתחומי התוכן שלכם/ן, או לחילופין, תדאגו שאם אתם משתתפים בפלטפורמות שאחרים יצרו תמיד יהיה נציג של ההתארגנות ששואל שאלה בנוגע לחופש דת בעיר. ככל שזה יקרה יותר פעמים מועמד יבין שהוא לא יכול להתעלם מהנושא ויתן עליו את הדעת וכן ישתף אתכם פעולה.
  • שיח תקשורתי – תחזקו קשרים עם עיתונאים, בעיקר מקומיים. בתקופת בחירות העיתונות הארצית מסקרת בעיקר ערים גדולות, אך ערים קטנות יותר, כמו כאלו שרובכם מגיעים מהן, פחות רלוונטיות אלא אם יש משהו יוצא דופן (כמו מצעד הגאווה בכפר סבא למשל). תעשו שיחות רקע עם הכתבים על למה הנושא חשוב, מה הוא מחדש מבחינת חדשותית, תנו להם נתונים מה היה לפני ומה יש עכשיו. תבנו תוכנית עבודה מסודרת לתקופת הבחירות – תצרו גימיקים תתזמנו כתבות שניתן, תחשבו מראש איזה פולואפ לעשות אחריה (הפגנה, פוסט בפייסבוק וכדומה). הנכחת האג'נדה שלכם/ן בתקשורת תגרום למועמדים להתייחס לנושא ואף לפנות אליכם
  • תציקו – תפנו למועמדים או עוזרים שלהם שוב ושוב (כמובן עם טעם טוב ובצורה נכונה). אל תוותרו לקבל תשובות. מועמדים ירצו לגייס אנשים 'מציקים' לצידם לקראת הבחירות וירצו לשתף אתכם פעולה
  • תתעדו התחייבויות – ותעקבו אחריהן. שוב, מהמקום שדורש פעולות ולא רק הבטחות וכן ממשיך לשים את האג'נדה על סדר היום של הבחירות.
  • תגיעו לישיבות מועצה – בתקופת בחירות ישיבות המועצה הופכות להצגה של המועמדים. תגיעו עם חולצות בתיק ותשימו אותן שאתם נכנסים לישיבה. גם אם יוציאו אתכם זה אפקט חזק. תעלו שאילתות והצעות לסדר יום שקשורות לאג'נדה שלכם דרך חברי מועצה

 

2. להתאגד – ככל שתהיו יותר מאוגדים האפקט על הבחירות יהיה חזק יותר

  • לגייס כמה שיותר מתנדבים דרך חיבור לפעילויות (הפלטפורמות הנ"ל)
  • תדעו בכל זמן נתון כמה פעילים אתכם
  • לדעת כמה אנשים אתכם בזמן נתון – תפתחו קבוצת וואסטאפ ייעודית לבחירות, תחלקו את העיר לאזורים ותדעו מי הפעיל שאחראי על כל אזור
  • לשקול הצטרפות לסיעות/התארגנויות אחרות

נקודה חשובה שעלתה משאלות המשתתפים/ות -

איך לעודד הצבעה – יש הבדל בין כאלו שלא יוצאים להצביע לכאלו שיוצאים להצביע ואנחנו רוצים להביא אותם להצביע לאג'נדה של חופש דת. את האנשים אפשר לפגוש רק בשטח, ברחוב, בתור בסופר, בבניין. לכו למחלקת ארנונה, המקום בו אנשים במפגש עם העירייה, ודברו איתם בזמן שהם מחכים בתור.

טיפים נוספים על איך כדאי לעשות את זה יש בחוברת הזו על עבודת שטח

 

חלק שני – ניטור אמירות של מועמדים ובדיקת עובדות

הועבר על ידי מיכל סלע מארגון משרוקית

המשרוקית הוא ארגון העוסק בבדיקת התבטאויות פומביות של אישי ונשות ציבור במטרה לספק כלי חיוני לבחינה מושכלת וביקורתית של החדשות בישראל. עושים זאת דרך תחקירים מעמיקים של אנשי צוות על התבטאויות של חברי כנסת בתקשורת ובדיקת נכונותם, תוך הפנייה למקורות רלוונטים.

פתחנו ביישור קו על שני מושגים עיקריים בעולמות של אימות עובדות – fake news ו-post truth

בעידן האינטרנט אנחנו חושבים שכל המידע נגיש לנו, אבל לפעמים מרוב רעש ועובדות קל לשחק על מה נכון ולא נכון.

לאחר מספר דוגמאות מהרמה הארצית, וביניהן חוק המרכולים, פתחנו דיון איך רלוונטי לעשות שימוש בכלי ברשויות המקומיות, בדגש על תקופת הבחירות והייחודיות שלה.

נקודות עיקריות שעלו מהמצגת -

המשרוקית

 

מעבר לכך, דובר על כך שהמועמדים נגישים יותר, מתבטאים יותר ואנחנו כפעילים/ות בערים יכולים לעשות בזה שימוש לקידום האג'נדה ולהביא פולטיקאים לפעול ולהתבטא בצורה הנכונה ביותר.

ניתן להשתמש גם במה שעולה בפרוטוקולים או ישיבות מועצה, אבל חשוב להתייחס לפומביות שלהם. לא בכל מחיר להוציא 'שקר' החוצה, ואולי שווה להתייחס לאמירות שיוצאות. תלוי מקרה.

עוד נאמר כי הדבר משרת את השיח שקיים על אי הצבעה בבחירות סביב האמירה של 'כולם מושחתים ושקרנים'. כאשר אנחנו נפעל להראות שיש גם נבחרי ציבור שאו טועים בהתבטאויות שלהם, אך לא ממקום של שקר אלא חוסר תשומת לב, או ששקר זה לא מה שמנחה אותם, נוכל להתייחס גם לזה. להראות לתושבים – "הנה תראו, מועמד x עושה ולא משקר בהקשר y".

דובר גם על הרעיון של להקים משרוקיות מקומיות בכל עיר. ארגון משרוקית הציעה את עזרתו בבדיקת העובדות ובאיך לעשות את זה. וכן עלתה מחשבה ליצור פלטפורמה באתר שתתמקד בבחירות. לשאלות ורעיונות ניתן לפנות למיכל – 052-5809811 michal@thewhistle.co.il

 

הכשרה